2.3.3 Schiphol
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
1. Een gunstigere beleving van de balans tussen revenuen en overlast van Schiphol. | 1.1 Realiseren van het afwegingskader Wonen Stommeer (Uitvoering landzijdige maatregelen Position Paper) | Uitvoering | |
1.2 Uitwerken van luchtzijdige maatregelen met Schiphol (Uitvoering Position Paper) | Uitvoering | ||
1.3 De strategie en de invloed vasthouden in de regio | Uitvoering | ||
1.4 Realiseren meetinstallaties vliegtuiggeluid Aalsmeer | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actuele beleidsontwikkelingen
In het position paper van Aalsmeer “De mensen achter de cijfers” (2018) staat beschreven wat de inzet is van de gemeente Aalsmeer op het Schipholdossier. Kernboodschap is dat door de groei van het vliegverkeer de leefbaarheid in Aalsmeer zwaar onder druk staat. Verdere groei van het luchtverkeer zal de leefbaarheid in delen van Aalsmeer nog verder onder druk zetten, ook als vliegtuigen stiller en schoner worden. Momenteel worden maatregelen uitgewerkt naar aanleiding van het position paper. Het gaat om zowel luchtzijdige en landzijdige acties om de overlast van vliegtuigen te verminderen en om de leefbaarheid van Aalsmeer te beschermen. We werken hierbij samen met de gemeente Uithoorn, de provincie Noord-Holland en Schiphol. De inhoudelijke lijn van het position paper benutten we bij onze inzet op alle fronten, zoals de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), de Omgevingsraad Schiphol (ORS) en de Luchtvaartnota (zie onder).
In juli 2019 heeft de Minister van IenW aangegeven dat Schiphol in ruil voor aantoonbare hinderreductie vanaf 2020 stapsgewijs kan doorgroeien. We benutten de inhoudelijke lijn van het Position Paper om voor en achter de schermen onze zorgen kenbaar te maken over dit groeibesluit en aan te dringen op concrete maatregelen voor hinderreductie en verbetering van de leefbaarheid.
Voor het langetermijnperspectief van de ontwikkeling van Schiphol en de Nederlandse luchtvaart in het algemeen stelt het ministerie van IenW in 2019 de Luchtvaartnota op. De Luchtvaartnota heeft consequenties voor het vliegverkeer op Schiphol en daarmee voor de leefbaarheid van Aalsmeer. De gemeente zal – binnen het verband van de BRS en in lijn met het position paper – input leveren op het stuk en reageren op (concept)versies.
Taakvelden per thema
Dit thema maakt onderdeel uit van taakveld Economische ontwikkeling en taakveld Bestuur op programma 2.6. Bestuur, bevolking en veiligheid.