2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
1. Kwaliteit van de wegen op het gewenste kwaliteitsniveau brengen en houden. | 1.1 De reconstructies verwerken in het Meerjarenprojectplan Buitenruimte. De wegen zijn hier een onderdeel van. | Raad | 1e helft |
2. Hinder door reconstructies voor inwoners zoveel mogelijk beperken. | 2.1 Werkzaamheden in beeld brengen en publiceren. | Uitvoering | |
3. Jeugd en jongeren kunnen spelen in hun leefomgeving. | 3.1 Actualiseren van het uitvoeringsplan spelen Aalsmeer. | College | 2e helft |
4. Waterafvoer en berging is op voldoende niveau om klimaatverandering op te vangen. | 4.1 Plan van aanpak (klimaatbeleid) klimaatbestendige openbare ruimte. | Raad | 2e helft |
5. Inwoners bewust maken van klimaatopgave en medewerking vragen. | 5.1 Onderdeel van plan van aanpak (klimaatbeleid) klimaatbestendige openbare ruimte. | Raad | 2e helft |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actiepunt | Type | Planning |
Vaststellen Strategische samenwerkingsagenda (Waterplannen) met Waterschappen | College | 1e helft |
Vaststellen gemeentelijk Rioleringsplan | Raad | 2e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Grote infrastructurele werken
In 2020 en 2021 wordt de Burgemeester Kasteleinweg heringericht. Deze grote operatie heeft veel effect op de bereikbaarheid van de verkeersafwikkeling in Aalsmeer. De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor de uitvoering en fasering van Burgemeester Kasteleinweg. Andere infrastructurele projecten (Ongestoorde Logistieke Verbinding Greenport Aalsmeer, aanleg nieuwe infrastructuur in Greenpark en reconstructie van de N231-zuid), die grotendeels binnen de gemeentegrenzen van Aalsmeer vallen, worden ook de komende jaren voorbereid en uitgevoerd. Deze werkzaamheden zullen in regionaal verband op elkaar worden afgestemd.
Een van de grootste eigen projecten uit het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte is de reconstructie van de Machineweg. Hierbij wordt naast groot onderhoud aan de weg onderzocht hoe de kruisingen met de Middenweg-Catharina-Amalialaan en met de Aalsmeerderweg kunnen worden verbeterd en hoe de fietsinfrastructuur kan worden verbeterd. Er wordt naar gestreefd eind 2020 te beginnen met de kruising Machineweg-Middenweg-Catharina-Amalialaan.
Wegen
Aan de hand van een weginspectie is gebleken dat het wegennet Aalsmeer niet overal voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau B. In 2019 is de Nota Wegen vastgesteld. De Nota Wegen omvat een meerjaren-investeringsbehoefte en een aanpak om de achterstanden van groot onderhoud gefaseerd terug te dringen. Om dit doel te bereiken is 5,5 miljoen extra budget voor de komende vier jaar beschikbaar gesteld. Voor de uitvoering van infrastructurele projecten is het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2019-2022 (MPP) leidend. Het MPP wordt jaarlijks gelijktijdig met de Lentenota vastgesteld.
Verkeersmaatregelen
Jaarlijks is in het meerjarenprojectenplan rekening gehouden met het uitvoeren van diverse kleine verkeersmaatregelen, op verzoek van bewoners of politiek, of omdat het waarborgen van de verkeersveiligheid aanpassingen vergt. Daarnaast wordt het opknappen en opwaarderen van enkele hoofdfietsroutes en het vervangen van enkele verkeersregelinstallaties voorbereid en worden de resultaten uit het verkeersonderzoek Kudelstaart nader uitgewerkt ten behoeve van een betere doorstroming en bereikbaarheid en verbeterde verkeersveiligheid.
Openbare verlichting
De kwaliteit en het onderhoudsniveau van de openbare verlichting is vastgelegd in het Beleidsplan Openbare Verlichting. Dit plan bevat een overzicht van de structurele budgetten voor energie, dagelijks onderhoud (schadeherstel) en vervanging.
Het structurele vervangingsbudget is gebaseerd op het aantal lichtmasten en armaturen, de gemiddelde levensduur en de vervangingskosten per stuk.
Grootschalige vervangingen worden zoveel mogelijk gecombineerd met groot onderhoud aan wegen en zijn opgenomen in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte. Wijzigingen in de planning voor groot wegonderhoud kunnen gevolgen hebben voor het te besteden vervangingsbudget.
Riolering en water
Eind 2019 is gestart met het opstellen van een nieuw meerjarig beleidsplan voor riolering; “Verbreed gemeentelijk rioleringsplan” (GRP). In 2020 moet het GRP met als onderdeel daarvan beleid voor klimaatadaptatie zijn opgesteld. Tevens is in 2019 gestart het project “Klimaatadaptatie: visie, beleid en uitvoering”. Het voeren van risicodialogen en het maken van risicokaarten op de thema’s wateroverlast, droogte-overlast, hitte-overlast en overstromingsrisico’s, zijn hiervan onderdeel. De uitkomst van dit project wordt aan de raad ter vaststelling voorgelegd in 2020.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Verkeer en vervoer en Riolering.