2.5.1 Ruimtelijke ontwikkeling, projecten en grondexploitaties
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
1. Optimaal faciliteren en regie voeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente | 1.1 Het voeren van participatie op het op te stellen koersdocument omgevingsvisie. | Raad | 2e helft |
2. Een samenhangend ruimtelijk beeld van de gehele gemeente en toekomstbestendige visies | 2.1 Het ontwikkelen van de mobiliteitsagenda (zie verder 5.4 Verkeer en vervoer) |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actiepunt | Type | Planning |
A1 Bestemmingsplan Westeinderhage | Raad | 2e helft |
A10 Vaststellen bestemmingsplan Uiterweg | Raad | 1e helft |
A11 Vaststellen bestemmingsplan Zwarteweg | Raad | 2e helft |
A2 Vaststellen startnotitie Oosteindedriehoek | Raad | 2e helft |
A3 Vaststellen startnotitie Studio’s | Raad | 2e helft |
A4 Startnotitie Hoofdweg Zuid | Raad | 2e helft |
A5 Startnotitie Graaf Willemlaan 1-3 | Raad | 2e helft |
A6 Visie Tussen de Linten | Raad | 1e helft |
A7 Visie Oosteinderweggebied | Raad | 1e helft |
A8 Concept afwegingskader Stommeer | Raad | 1e helft |
A9 Vaststellen bestemmingsplan Kudelstaart | Raad | 2e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Omgevingswet
De Omgevingswet kent meerdere doelstellingen. Zo moet het proces om te komen tot een ruimtelijke ontwikkeling eenvoudiger en voorspelbaarder worden voor initiatiefnemers. Tevens moet er sneller en met minder kosten tot een vergunning worden gekomen. Voor de interne organisatie betekent dit een omwenteling in de manier van werken. Inmiddels is een transitieteam opgericht om de organisatie en haar producten omgevingswet-proof te maken. De Omgevingswet wordt van kracht in 2021.
Omgevingsvisie
In onderhavige raadsperiode wordt gewerkt aan verschillende pijlers die samenhangen met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Zo is het de bedoeling om deze raadsperiode nog een Koersdocument Omgevingsvisie aan de raad aan te bieden, zodat de nieuwe raad uiterlijk 1 januari 2024 (deze datum ligt wettelijk vast) een definitieve omgevingsvisie kan vaststellen.
Het koersdocument bestaat uit verschillende bouwstenen: een beschrijving van de historische ontwikkeling Aalsmeer en de huidige kwaliteit van de fysieke leefomgeving, trends en ontwikkelingen, een overzicht van bestaand beleid en nieuw beleid, en tenslotte, strategische keuzen / opgaven in beeld brengen.
Tevens wordt gewerkt aan het vrijmaken van de weg voor een werkzame situatie met het omgevingsplan van rechtswege als de Omgevingswet op 1 januari 2021 in werking treedt (een omgevingsplan dat voldoet aan alle eisen van de Omgevingswet dient er in 2029 te zijn), worden verschillende stappen gezet zodat de organisatie straks soepel kan aansluiten op het digitale Stelsel Omgevingswet, worden interne werkprocessen aangepast zodat straks door iedereen probleemloos met de nieuwe wet gewerkt kan worden en wordt met nadruk gelet op de interne communicatie aangaande de implementatie zodat de gehele organisatie wordt meegenomen in het traject.
Deelstructuurvisies
In 2020 wordt voor het gebied Aalsmeerderweg en Hogedijk een nota van uitgangspunten ter vaststelling aan de raad aangeboden (Tussen de linten). Voor het Oosteinderweggebied wordt gewerkt aan een toekomstbestendige visie voor het gebied. Deze visie wordt in het tweede kwartaal aan de raad aangeboden. Hierbij worden ook de kaders vastgesteld die richting moeten gaan geven aan transformatie van verouderde glastuinbouwgebieden.
In 2020 wordt er gewerkt aan de uitwerking van de visie op de wijk Stommeer. Deze visie wordt samen opgepakt met Schiphol en Eigen Haard. De gebiedsvisie Stommeer gaat in op de thema’s wonen, vliegen en leefbaarheid voor een toekomstbestendige wijk. In de eerste helft van 2020 wordt het concept-afwegingskader met de raad besproken.
Bestemmingsplannen
Aalsmeer heeft haar grondgebied ingedeeld in tien gebieden en actualiseert in principe in een tempo van één plan per jaar. In 2020 wordt het bestemmingsplan Kudelstaart en Uiterweg-Plasoevers geactualiseerd. Om gemeenten tijd te geven om zich voor te bereiden op de Omgevingswet is in 2018 de actualiseringsplicht komen te vervallen. Dat neemt niet weg dat de bestemmingsplannen nog steeds geactualiseerd worden om goed voorbereid te zijn op de veranderingen in het digitale stelsel.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Fysieke bedrijfsinfrastructuur, Ruimtelijke ordening en Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen).