2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
1. Verbeteren/vernieuwen van de digitale communicatie | 1.1 Verder ontwikkelen webcare en monitoring, zodat er meer interactie met bewoners ontstaat | Uitvoering | |
1.2 Betere kanaalsturing bij inzet social media om doelgroepen gerichter te bereiken | Uitvoering | ||
1.3 Meer inzet van eigentijdse communicatiemiddelen, zoals video en beeld | Uitvoering | ||
1.4 Verder verbeteren van digitale toegankelijkheid van de gemeentelijke website | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actuele beleidsontwikkelingen
De wereld verandert sneller dan ooit en digitale communicatie speelt daar een belangrijke rol in. Communicatie is 24/7 geworden. Mensen delen informatie, discussiëren en ontwikkelen standpunten via allerlei digitale platforms. Ook issues ontwikkelen zich razendsnel.
Uitgangspunt van onze communicatie is dat inwoners en andere partijen tijdig en helder geïnformeerd zijn over gemeentelijke plannen, projecten en besluitvorming. Wij laten zien wat we doen om de gemeente toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken en vooral waarom. Dat doen wij door tijdig relevante doelgroepen te informeren en waar mogelijk actief te betrekken.
Vanuit een open en toegankelijke bestuursstijl willen wij een betere verbinding tussen bestuur en samenleving bereiken. Door zoveel mogelijk persoonlijk het gesprek aan te gaan met inwoners, ondernemers en andere partijen maar ook het bezoeken van bedrijven, instellingen en wijken en aanwezig zijn bij voor Aalsmeer belangrijke evenementen en gebeurtenissen.
Daarnaast weten inwoners de gemeente sneller te vinden en willen ze sneller hun vragen beantwoord zien. Wij willen mee met onze tijd en communiceren steeds meer digitaal.
Deze veranderingen vragen om een permanente alertheid en meer inzet van communicatie. Het is belangrijker dan ooit om voeling te houden met de samenleving, te weten wat er speelt en daar in onze communicatie op in te spelen. Omgevingscommunicatie krijgt een grotere rol.
Komende jaren investeren we flink in de buitenruimte en de bereikbaarheid. De gemeente gaat op de schop. Overlast is niet vermijden, maar wel te beperken als we zaken tijdig en via eigentijdse middelen goed uitleggen aan inwoners en ondernemers en hen actief betrekken bij nieuwe ontwikkelingen.
Participatie is een belangrijk middel om te horen wat inwoners belangrijk vinden. Via vernieuwende vormen van participatie willen we inwoners bereiken die we nu nog niet bereiken.
Dit vraagt veel inzet van communicatie, Dat neemt niet weg dat er ook andere zaken spelen die aandacht vragen, zoals onze economie, de transformatie van het Sociaal Domein, de Omgevingswet en duurzaamheid.
Taakvelden per thema
Dit thema maakt onderdeel uit van taakveld Ondersteuning organisatie op programma 2.7 Overhead.