2.1.1 Zorg en welzijn
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
1. Aanbieders zijn gestimuleerd nieuwe (technologische) mogelijkheden in te zetten voor goede zorg en ondersteuning aan inwoners. | 1.1 De subsidie “zorg op afstand”, waarmee voor Aalsmeer innovatieve E-health toepassingen worden gefinancierd, blijft beschikbaar. Aanvragen dienen uit de zorgsector zelf te komen en zijn op inhoud (realisatie en implementatie) van E-health gericht. | Uitvoering | |
1.2 Ontwikkelen beoordelingskader voor aanbod aan E-health toepassingen in relatie tot de WMO-taken van de gemeente. | College | 2e kwartaal | |
2. Het ondersteuningsaanbod voor inwoners met dementie en inwoners die eenzaam zijn of depressief is (kwalitatief en kwantitatief) verbeterd. | 2.1 Met de Ketenzorg Dementie inzetten op het wegwijs maken van inwoners die de diagnose dementie krijgen. | Uitvoering | |
2.2 Via een regionale ‘coalitie tegen eenzaamheid’ duurzame en financieel onafhankelijke eenzaamheidsprojecten voor alle lagen en groepen van de bevolking stimuleren bij bedrijven en maatschappelijke en culturele instellingen. | Uitvoering | ||
2.3 Blijvende aandacht voor eenzaamheid onder ouderen door met inwoners collectief en individueel in gesprek te gaan over deze levensfase. | Uitvoering | ||
2.4 De samenwerking verbeteren tussen de eerste lijn (huisartsen ea), het welzijnswerk en de GGZ om de signalering en doorverwijzing te verbeteren, en de ondersteuning door de GGZ intensiveren. | Uitvoering | ||
3. Informatie en ondersteuningsmogelijkheden voor inwoners voor gezond gedrag zijn (kwalitatief en kwantitatief) verbeterd. | 3.1 Via het bestuur van de GR OGZ Amstelland toezicht houden op het up-to-date houden en qua inhoud vraaggericht houden van de gezondheidsmonitor van de GGD Amsterdam (www.ggdgezondheidinbeeld.nl ). | Uitvoering | |
3.2 Brijder (onderdeel van de Parnassiagroep) wordt ingehuurd om voorlichting aan jongeren en hun ouders te geven omtrent verslavingsgedrag. | Uitvoering | ||
3.3 GGD Amsterdam geeft (op verzoek) gericht advies bij gezondheidsvragen die bij de bevolking leven. | Uitvoering | ||
3.4 Via de huisartsen het gebruik van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) stimuleren. | Uitvoering | ||
3.5 Aan het landelijk actieprogramma “Een tegen eenzaamheid” committeren en dit vertalen naar een lokale actie-agenda. | Uitvoering | ||
4. Mantelzorgers kunnen de zorg voor naasten beter aan door verbeterde ondersteuning. | 4.1 Bewustzijn van zorgprofessionals over mantelzorg(ondersteuning) vergroten, zodat (meer) mantelzorgers eerder een beroep doen op de ondersteuning. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actuele beleidsontwikkelingen
De nota Sociaal Domein komt naar verwachting eind 2019 in de raad. Binnen thema 2.1.1 geven we vooral invulling aan de volgende doelen uit de maatschappelijke agenda:
1. We bieden de hulp die nodig is en ondersteunen inwoners die anderen helpen en ondersteunen;
6. We bevorderen de gezondheid van inwoners in Aalsmeer;
7. We houden ruimte voor doelen die uit het participatietraject voortkomen.
Inwoners met psychiatrische problematiek kunnen als dit nodig is momenteel verplicht worden opgenomen. Dit regelt de (huidige) wet ‘Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen’ (BOPZ). Vanaf 1 januari 2020 komt de BOPZ te vervallen en gaat een nieuwe wet in: de ‘Wet verplichte GGZ’. Het belangrijkste verschil is dat onder de nieuwe wet inwoners ook verplicht thuis kunnen worden behandeld. Ook is nieuw dat de gemeente de verplichting heeft een (‘verkennend’) onderzoek te starten als inwoners zich zorgen maken over iemand met psychiatrische problematiek en zij hier een melding over doen bij de gemeente. Momenteel is de gemeente Aalsmeer zich aan het voorbereiden op deze wijzigingen, zodat we de nieuwe wet per 1 januari 2020 samen met alle betrokken partijen (zoals de GGD) goed kunnen uitvoeren.
Daarnaast regelt de gemeente Amsterdam momenteel voor Aalsmeerders met psychiatrische problematiek en die dit nodig hebben, het zo genoemde Beschermd Wonen. Vermoedelijk in 2021 wordt Aalsmeer zelf verantwoordelijk voor de zorg en het wonen van deze groep inwoners. De gemeente werkt uit hoe zij dit kan en wil vormgeven. Dit doen we in goede afstemming met Amsterdam. Een van de opties is dat Aalsmeer de gemeente Amsterdam verzoekt de zorg voor deze kwetsbare inwoners uit te blijven voeren (Aalsmeer koopt deze zorg dan in bij Amsterdam).
De beleidsnota sociaal domein (De Kracht van Aalsmeer) zal in 2020 en verder uitgewerkt worden in uitvoeringsplannen. Thema’s die daarbij uitgewerkt worden zijn in elk geval Depressie, Dementie en Eenzaamheid.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Maatwerkvoorziening (Wmo), Maatwerkdienstverlening 18+, Geëscaleerde zorg 18+ , Volksgezondheid en Wijkteams.