Overige risico's
Eigen bijdrage Wmo-voorzieningen
Met de invoering van het abonnementstarief wordt (vanwege het verlagen van de financiële drempel) een toename van het gebruik van Wmo-voorzieningen verwacht. De kosten zullen dan ook toenemen. Voor deze ontwikkeling is voor de bepaling van de weerstandscapaciteit € 200.000 meegenomen.
Grondbank
De werkzaamheden en de inkomsten/uitgaven van het gronddepot zijn afhankelijk van de externe partijen Hoogheemraadschap Rijnland AGV en Waternet en laten daarmee jaar op jaar een wisselend beeld zien.
Op het gebied van PFAS beleid is inmiddels meer duidelijk. In het tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en bagger van de Tweede Kamer, is bepaald dat alle grond die hergebruikt gaat worden na 01-10-2019 op PFAS 28 stoffenpakket gekeurd moet worden, hetgeen extra kosten met zich mee brengt. Daarnaast mag de grondbank geen partijen grond meer clusteren zonder dat deze stof is mee geanalyseerd. Dit houdt in dat het voorlopig apart moet worden opgeslagen, wat weer ruimte gebrek geeft en stagnatie voor werken.
Tenslotte ligt er op de locatie Kudelstaart een grondvoorraad die indien deze niet in (nieuwe) projecten kan worden toegepast, bij het aandienen van nieuwe grondstromen tegen marktkosten zal moeten worden afgevoerd, hetgeen de gemeente voor extra kosten kan stellen.
De laatste twee zaken houden ook verband met de vergunning die in aanvraag is bij het bevoegd gezag. Deze is eind 2018 ingediend, maar kent een lange doorlooptijd. Tijdens deze doorlooptijd is opslag- en verwerkingscapaciteit beperkt. Zodra deze wordt verstrekt is er meer ruimte en flexibiteit, waardoor de impact van de risico’s afnemen. Omdat de impact moeilijk is in te schatten is voor de bepaling van de weerstandscapaciteit geen bedrag opgenomen.
In juni is een herhaalde aanvraag gedaan bij de Omgevingsdienst voor een zogenaamd Activiteitenbesluit voor het regelen van de huidige activiteiten/opslag op het Gronddepot aan de Ambachtsherenweg. Wij zijn in afwachting van deze toestemming. E.a.a. neemt meer tijd in beslag bij de Omgevingsdienst dan was voorzien.
Omgevingswet
Naar verwachting treedt op 1 januari 2021 de Omgevingswet in werking. De invoering en de implementatie van deze wet betreft een omvangrijk en complex proces waar veel tijd mee gemoeid is/ zal zijn. De wet vervangt circa 26 sectorale wetten en ongeveer 120 bestaande algemene maatregelen van bestuur in de sfeer van de fysieke leefomgeving (waaronder wonen en bouwen). Doelstelling van deze wet is onder andere om het eenvoudiger en sneller te maken. Voor de interne organisatie betekent dit een omwenteling in de manier van werken. Het Transitieteam Omgevingswet is binnen de organisatie bezig om de implementatie van de wet in goede banen te leiden.
Vast staat dat de Omgevingswet op een aantal fronten ook financiële consequenties gaat hebben. Mogelijk dat de invoering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en de daarmee samenhangende aanschaf van software een groter structureel beslag op de middelen zal leggen dan de huidige softwarevoorzieningen benodigd vanuit de Wet ruimtelijke ordening. Dit zal in de komende collegeperiode uitgekristalliseerd worden”
Tegelijkertijd met de omgevingswet treedt ook de wet kwaliteitsborging in de bouw voor gevolgklasse 1 in werking. Voor ongeveer 85% van de aanvragen komt de bouwbesluittoets en het toezicht daarop te vervallen. De verantwoordelijkheid hiervoor komt te liggen bij een private kwaliteitsborger. Er vindt een verschuiving plaats van uitvoering naar regie bij vergunningverlening. Taken vervallen bij toezicht. De gemeente houdt wel de verantwoordelijkheid voor handhaving. Deze omwentelingen gaan financiële consequenties hebben. Komende periode wordt dit in beeld gebracht. Tevens dient er een nieuw evenwicht gevonden te worden tussen kosten en opbrengsten in de kostendekkende legesexploitatie.
Ontwikkelingen Afval Energie Bedrijf
Het Afvalenergiebedrijf (AEB) voert voor Aalsmeer de verwerking van (rest)afval uit. Het contract met het AEB loopt tot en met 2022. Het AEB is in (financiële) problemen gekomen door sluiting van 4 van de 6 afvalverwerkingslijnen in verband met noodzakelijk onderhoud. De verwerking van afval van de huishoudens van (onder andere) Aalsmeer loopt door op de overgebleven lijnen. De afvalverwerkingsbedrijven en het ministerie houden zich bezig met ruimte voor het (tijdelijk) storten van afval. Enig aandeelhouder Amsterdam beraadt zich op de mogelijke scenario’s voor de toekomst van het AEB. Zij hebben alle betrokken partijen, zoals Waterschap Gooi en Vecht en gemeenten gevraagd mee te denken over deelname aan het AEB. De verwachting is dat de verwerking van het restafval (aanzienlijk) duurder zal gaan worden.
Eigentijdse dienstverlening
Het Rijk stuurt aan op volledige digitalisering van de dienstverlening. In 2010 hebben de gezamenlijke overheden een visie vastgesteld met ambities waaraan de dienstverlening in 2020 moet voldoen. De Agenda Digitale Overheid – NL DIGIbeter 2019 is in juli 2019 geactualiseerd. De agenda zet uiteen hoe het contact van de overheid met burgers en ondernemers slimmer, toegankelijker en persoonlijker kan en moet.
Van de overheid wordt verwacht dat zij producten en diensten van uitstekende kwaliteit, met minder mensen en middelen levert, waarover ook verantwoording wordt afgelegd. Daarbij verwacht de inwoner een gebruiksvriendelijkheid, snelheid en transparantie gelijk aan commerciële organisaties.
PM posten meerjarenbeeld
Zoals in deze kadernota te lezen is staat voor een aantal belangrijke ontwikkelingen de structurele doorloop nog op PM geraamd. Dit betreffen niet alleen de punten met betrekking tot ICT en verdere doorloop van vte. De afgelopen periode is over deze zogenaamde AA posten intensief overleg met Amstelveen gevoerd. De gevolgen die dit hebben voor het meerjarenbeeld Aalsmeer zijn niet in de begroting 2020 verwerkt maar als eerste begrotingswijziging in een afzonderlijk voorstel.
Naast deze posten is in de Kadernota 2020 ook een enkele inhoudelijke post, zoals de structurele doorloop van het planmatig onderhoud sportgebouwen, als PM opgenomen. Dit omdat er breder gekeken kan worden naar de gehele systematiek van financiering van de ESA en naar de wens en status van de huidige gebouwen.Over de gevolgen hiervan komen we bij volgende P&C documenten terug.
Toekomst financiële verhouding
We willen hier twee zaken noemen die een druk leggen op de financiële verhoudingen tussen Rijk en gemeenten vanuit risicoperspectief van de gemeente Aalsmeer. In de eerste plaats de bestaande meerjarig oplopende opschalingskorting tot en met 2025 en in de tweede de in gang gezette studie naar een fundamentele herziening van de huidige systematiek van de financiële verhouding. Daarbij komen tal van zaken aan de orde, waarvan de impact ongewis is.
Vervallen risico's t.o.v. de jaarrekening 2018
De volgende risico's zijn ten opzichte van de paragraaf weerstandsvermogen in de jaarrekening 2018 (dit is de laatst opgestelde paragraaf weerstandsvermogen) komen te vervallen:
Risico | Reden |
---|---|
Prestatiegericht financieren Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | De financiële afhandeling van de PGF normen is in 2019 afgerond. De gevolgen zijn verwerkt in het meerjarenbeeld |
Regionaal ingekochte jeugdhulp | De structurele financiële gevolgen is op basis van de huidige inzichten verwerkt in het meerjarenbeeld van de begroting 2020. Uiteraard zijn er nog nadere onzekerheden. Op dit moment zien we dit als een normaal bedrijfsvoeringsrisico en wordt dit thema niet meer expliciet benoemd in de paragraaf weerstandsvermogen. |
Humanitas | In 2020 wordt een besluit genomen of de subsidie structureel gecontinueerd wordt of komt te vervallen. Daardoor vervalt dit risico |
Onderhoudsplan begraafplaats | De werkwijze rondom afstorten van naar de voorzieningen is aangepast waarmee dit risico gemitigeerd is. |
Stichting vluchtelingenwerk | Stichting vluchtelingenwerk is per 1-8-2019 opgeheven. De balans van de effecten wordt in 2019 opgemaakt waarmee dit risico voor 2020 niet meer van toepassing is. |
Uitbreiding taken RMC / Leerplicht | Voor 2019 is een afdoende oplossing voor handen. Om de gevolgen vanaf medio 2020 op te vangen moeten regionaal keuzes gemaakt worden en prioriteiten gesteld. Afzonderlijke melding in de paragraaf weerstandsvermogen achten we op dit moment niet nodig. |